صفحه اصلی | اخبار | آئین‌نامه | خبرخوان | ارتباط با ما

تعامل علوم اسلامي و علوم انساني و اسلامي سازي

تعامل علوم اسلامي و علوم انساني و اسلامي سازي

مناسبت ايام سالگرد وحدت حوزه و دانشگاه،  اولين كرسي آزادانديشي بين اساتيد حوزه و دانشگاه با تلاش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و با همکاری روابط عمومي دانشگاه روز گذشته سوم ديماه سال جاري در آمفي تأتر دانشكده الهيات برگزار گرديد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي دانشگاه فردوسي مشهد، اين كرسي آزادانديشي در راستاي پيشبرد اهداف عالي علمي و ديني اين با موضوع تعامل علوم اسلامي و علوم انساني و مسئله اسلامي سازي و با حضور حجه الاسلام و المسلمين الهي خراساني،­ معاون آموزشی دفتر تبليغات اسلامي و جناب آقاي دكتر يوسفي عضو هيأت علمي دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي برگزار گرديد.

 در اين نشست ابتدا، حجه الاسلام و المسلمين صالحي، سرپرست نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه فردوسي ضمن خير مقدم و خوشامدگويي اساتيد محترم اظهار داشتند كه اين اولين كرسي آزادانديشي سطح اساتيد حوزه و دانشگاه هست كه برگزار مي گردد.وي ابراز اميدواري كرد كه قدم هاي بهتري در يك فضاي عالمانه­تر و متناسب با فضاهاي حوزه و دانشگاه برداشته شود. ايشان در ادامه افزودند كه وحدت اين دو اولاً در هدف كه پاسخگوئي به نياز انسان­ها براي تكامل كه همان بندگي است مي­باشد تا تك بعدي بودن منتفي گردد و فضاي گفت و شنود فراهم شود. ثانیا حزب­بازي و سياست­كاري به معناي پليد آن كمرنگ گردد و سلائق شخصي معيار قضاوت­هاي علمي و اساس فرهيختگان حوزوي و دانشگاهي شود. شهیدمفتح و بهشتي و چمران و شهداي هسته­اي امروز ما ، نمادي از قدم­هاي برداشته شده در اين زمينه هستند.فقه و اصول امروز حوزه هاي ما اگر به سمت ايجاد تعادل همه بعدي مادي و معنوي نروند كارآمدي كامل را ندارند.مهندسي و طب امروز ما اگر همانند قانون بوعلي صداي توحيد و فعل الهي را پژواك نكند همين گونه است و اين دو بايد رو به آسمان باشند و از دل خاك بشر را آسماني كنند.امام امت و ياران حوزوي و دانشگاهي­اش به اين امت چنان عزتي دادند تا خاك را در اختيار آسمان بكار گيرد. و چمران شاگرد دانشگاهي رو به خاك در آمريكا رو به آسمان داشت.چرا كه خاك را فعل آسمان مي ديد.

در ادامه حجت‌الاسلام مجتبی الهی‌خراسانی، معاون آموزشي دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوی در اين كرسی آزادانديشی كه ويژه اساتيد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده بود، گفت: هر علمی كه به پيشبرد علوم اسلامی كمك كند و هر چند ايجاد آن صرفا به خاطر اسلام نبوده باشد را مي‌توان علوم اسلامی برشمرد.وی با بيان اينكه زمانی که از علوم اسلامی نام برده می‌شود صرفا علوم مقدس مطرح نيست، يادآور شد: در تعريفی ديگر علوم اسلامی را مي‌توان آن دسته از علومی برشمرد كه هدف ذاتی آنان روش فهم اسلام باشد. اين استاد حوزه تصريح كرد: يكی از تقسيم‌بندی‌هايی كه در دانشگاه‌های كشور صورت گرفته دسته‌بندی الهيات در زير گروه علوم انسانی است و با اين دسته‌بندی نادرست اين فكر به ذهن مي‌رسد كه دين ساخته بشر است در صورتی که با اين دسته‌بندی رشته الهيات را می‌توان رشته دين‌پژوهی ناميد.الهی‌خراسانی افزود: اگر امروز در بين علوم انسانی و اسلامی وحدتی وجود دارد تنها به خاطر از خود گذشتگی عده‌ای انگشت شمار است كه در كنار آموختن علوم اسلامی از علوم ديگر نيز بهره جسته‌اند.

 در ادامه اين جلسه دکترعلی يوسفی، عضو هيئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در سخنانی گفت: در كنار ساير علوم، رشته‌های متعددی در دانشگاه با نام رشته‌های اسلامی وجود دارد.وی با اشاره به يك نظريه كه كشورهای جهان سوم و اسلامی را ناتوان در توليد علم مطرح مي‌كند، تصريح كرد: اين نظريه فعاليت‌های علمی كشورهای جهان سوم و به ويژه مسلمانان را برگرفته از تجربيات كشورهای غربی بيان می‌كند.يوسفی ايجاد يك سنت مستقل علمی را يك ضرورت در جامعه برشمرد و بيان كرد: اين سنت بايد در زيرمجموعه علوم انسانی و در يك چارچوب مستقل شكل بگيرد.وی افزود: بيشترين مسائل مرتبط با دين در علوم انسانی است و مي‌توان با علومی مانند جامعه‌شناسی به تحليل مناسك مذهبی، سكولاريزم و عرفان‌هاي نوظهور پرداخت اما نمی‌توان به آن علم دينی گفت زيرا در اين صورت علوم انسانی با دين پيوند مي‌خورند.

عضو هيئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، اسلامی و بومی كردن علم را مانند تيغ دو لبه دانست و يادآور شد: بومی‌سازی اگر در زير مجموعه علم عام قرار نگرفته باشد باعث شاخه شاخه شدن علم می‌شود كه اين يك آسيب است اما بومی‌كردن اين مزيت را نيز دارد كه اگر در شاخه‌ای در علم عام، كاری صورت نگرفته باشد، آن را بارور كند.

 
10 دی 1391 9:38 صبح